Tuesday, November 18, 2008

PENDAHULUAN

Berdasarkan Akta 171, termaktubnya fungsi-fungsi Majlis Bandaraya dan Majlis Daerah di mana antara fungsi-fungsinya ialah perlindungan, memberi kemudahan kepada penduduk, kebajikan, perdagangan dan sebagainya. Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menjadi orang tengah dalam sesuatu kawasan di mana kuasanya khusus kepada kuasa tempatan. Dalam meningkatkan keefisienan PBT, kerajaan telah menjalankan sistem bintang iaitu bertujuan memantau sistem PBT, menggredkan PBT dua tahun sekali di mana berdasarkan peratus dan penilaian dibuat berdasarkan markah. Markah yang rendah akan menunjukkan prestasi yang tidak bagus manakala markah yang tinggi adalah prestasi yang bagus. Keefisienan bandar bergantung kepada PBT dalam meningkatkan lagi taraf sesebuah bandar. Oleh yang demikian, PBT amat berkait rapat dengan keefisienan bandar. Keefisienan bandar secara kesimpulannya adalah kelengkapan yang ada pada bandar tersebut termasuk dari segala aspek iaitu ekonomi bandar, kemudahan masyarakat, utiliti dan sosial, infrastruktur dan utiliti, rekabentuk, imej dan lanskap bandar, pengangkutan dan perhubungan, perdagangan, perkilangan dan perindustrian, pelancongan dan budaya, perumahan, keselamatan dan kawalan dan sebagainya.

Kemudahan-kemudahan inilah yang akan menyebabkan penduduk berpuas hati sekaligus meningkatkan pembangunan keefisienan bandar tersebut. Oleh itu, dalam mengkaji sejauh mana keefisienan sesebuah bandar iaitu bandar utama, saya NOR ATIKAH BINTI MOHD SUHAIMI (A112447) telah menjalankan kajian untuk kursus SKAD2063 : Urbanisasi dan Pembangunan Bandar yang bertajuk ‘Perspektif Awam Terhadap Tahap Keefisienan Bandar Di Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan. Kajian yang dijalankan adalah di Subang Jaya iaitu salah sebuah bandar di Lembah Klang. Sebanyak 45 orang responden diperlukan bagi setiap kumpulan dan seorang perlu menemuramah 15 orang responden. Borang soal selidik yang diberikan mempunyai lima bahagian iaitu bahagian A, bahagian B, bahagian C dan bahagian D dan E. Bahagian A adalah latar belakang responden. Bahagian B adalah soalan yang perlu ditanda oleh responden iaitu berkaitan dengan ekonomi bandar, kemudahan masyarakat, utiliti dan sosial, infrastruktur dan utiliti, rekabentuk, imej dan lanskap bandar, pengangkutan dan perhubungan, perdagangan / perkhidmatan, perkilangan dan perindustrian, pelancongan dan budaya, perumahan, keselamatan dan kawalan, governans, alam sekitar dan perkhidmatan secara online/e-governans. Bahagian C pula berkaitan dengan ranking tahap keefisienan bandar mengikut kawasan Pihak Berkuasa Tempatan juga persepsi responden terhadap keefisienan bandar Kuala Lumpur secara umum. Bahagian D pula ialah soalan berkaitan pengalaman berdepan dengan ketidak-efisienan bandar sepanjang 5 tahun lepas dan juga bahagian E ialah bahagian pandangan umum penduduk tentang keefisienan bandar dan ulasan keseluruhan keefisienan bandar.

TUJUAN KAJIAN

Tujuan kajian ialah untuk :

1) Mengkaji tahap keefisienan bandaraya utama semenanjung Malaysia.

2) Menganalisis perspektif awam terhadap keefisienan bandar

LOKASI KAJIAN

Kajian yang dijalankan adalah di kawasan Subang Jaya. Antara kawasan-kawasan yang terlibat ialah Majlis Perbandaran Subang Jaya, ‘Sunway Pyramid’, ‘The Summit’ dan ‘IOI Mall’.

KAEDAH KAJIAN

Kajian yang dilakukan adalah kajian lapangan di mana pengkaji turun di tempat yang telah ditetapkan untuk mendapatkan responden. Kajian ini dilakukan di Subang Jaya dan seramai 45 orang responden diperlukan dalam kajian ini. Borang soal selidik digunakan dalam kajian ini.

RESPONDEN KAJIAN

Responden kajian adalah seramai 45 orang dan kaum yang diperlukan ialah kaum Melayu, Cina dan India. Seorang perlu menemuramah 15 orang responden dan 5 orang untuk setiap tempat iaitu di ‘Sunway Pyramid’, ‘The Summit’ dan ‘IOI Mall’. Nisbah untuk setiap tempat ialah 2 orang Melayu, 2 orang Cina dan seorang India.

No comments: